Despre colesterol... pe scurt

INFORMAŢIA ESTE CEA MAI BUNĂ PREVENŢIE!
ATENŢIE! Colesterolul în sine nu este dăunător! Colesterolul face parte din acele substanţe, care contribuie la menţinerea sănătăţii noastre. O proporţie de 75% din totalul de colesterol este produs de către organism prin ficat, în vreme ce restul de 25% provine de la alimentele pe care le consumăm. În cantităţi prea mari, acesta poate fi dăunător organismului nostru.
Pentru a putea circula prin sânge, colesterolul se leagă de nişte proteine, combinaţii ce poartă numele de lipoproteine. Dintre cele mai importante amintim:

LDL, supranumit şi colestrolul „rău”, transportă colesterolul „fabricat” în ficat şi îl transportă la celule care au nevoie de el. Atunci când este în exces, acesta se depune pe pereţii vaselor de sânge şi produce arteroscleroza.

HDL este colesterolul „bun”, cel care transportă colesterolul din diverse părţi ale organismului înapoi in ficat, ceea ce duce la înlăturarea lui din corp şi deci la protejarea vaselor de sânge.

Colesterolul mărit nu prezintă nicio simptomatică, de aceea este recomandat să efectuaţi analize de sânge pentru monitorizarea nivelului de colesterol imediat după ce aţi depăşit vârsta de 20 de ani. Nu vă inşelaţi nici dacă sunteţi slab sau tânăr. Chiar şi persoanele slabe pot să aibă probleme cu colesterolul dacă nu acordă atenţie alimentelor pe care le consumă şi stilului de viaţă pe care îl adoptă.

Primul lucru pe care trebuie să îl modificaţi dacă aflaţi că aveţi colesterolul mărit este alimentaţia: evitaţi alimentele bogate în grăsimi (carne grasă, untură, cartofi prăjiţi, chipsuri, mâncare de tip fast food, prăjituri, pâine albă, ciocolată, margarină, biscuiţi etc.). Aceste alimente pot fi înlocuite pentru a reduce nivelul mărit de colesterol cu peşte, uleiuri din plante, nuci, seminţe, alune, avocado, uleiul de măsline.